Bedrijfsvlogs voor recruitment

Dé manier waarop nieuwe medewerkers voor je vacatures in de rij staan

Want dat is wat je wilt, toch?

Het mag nu weleens voorbij zijn met de vacatures die op je website staan te koekeloeren, zonder dat daar reactie op komt. Of je Indeed Account dat steeds ‘geen nieuwe aanmeldingen’ weergeeft. 

Want voor je het weet staan die potentiële medewerkers zo – pof – bij de buren op de stoep. Of nog erger: bij je concurrent. 

Hoe we dat oplossen? 

Gewoon. Door ‘t net wat anders dan anderen aan te pakken én ‘t echie te laten zien.

“Sabien heeft een frisse blik en positieve uitstraling, waardoor haar vlog een nieuwe verbeelding van een onderwerp genereert. Luchtig en met veel aandacht en liefde voor het onderwerp, stelt zij mensen voor de camera op hun gemak en voelt het resultaat als heel vanzelfsprekend. Super fijne samenwerking!”

Erny Boots

Managing director Ronald Mcdonald Huis Nijmegen

“Een hele fijne samenwerking! Sabien stemt goed af. De vlog die Sabien heeft gemaakt voor TriUnity geeft onze boodschap authentiek en duidelijk weer.”

Review

Mireille Hopman

Directeur, autisme coach & loopbaanbegeleider TriUnity

“Hele prettige samenwerking en professioneel eindproduct. Sabien luistert goed naar de wensen van de klant en levert kwaliteit! Ik beveel haar ten zeerste aan!”

Regio Nijmegen On Stage

Monique Vermeulen

Projectleider Regio Nijmegen On Stage

Het enige wat je hoort zijn krekels

Er zijn tig vacatures die ellenlang openstaan en waar weinig tot geen reactie op komt. Daarmee wordt de sfeer binnen het bedrijf ook niet bepaald gezellig, toch? 

Ik bedoel: die handjes zijn niet voor niets nodig. Zolang vacatures niet worden ingevuld, neemt de werkdruk van collega’s toe. En als je niet uitkijkt, beginnen er dadelijk ook nog mensen te lopen.

Wat leidt tot nog meer vacatures, waar geen reactie op komt, met een nog hogere werkdruk tot gevolg. Het riedeltje daarna kun je zelf vast invullen.

Of ik een nachtmerrie scenario schets? Misschien. Maar feit blijft dat je nieuwe (jongere) medewerkers wilt aantrekken.

Het is ook niet dat helemaal niks, noppes, nada, niemand zich meldt. Zo eens per twee weken komt er iemand langs voor een bak koffie, maar dat blijkt vaak niet de juiste match. Óf diegene had toch een ander beeld bij het bedrijf. 

De 100 dingen die je geprobeerd hebt met campagnes, beloningen voor collega’s, betere teksten of andere foto’s lijken niet te werken. Misschien heb je zelfs al een keer iets met video geprobeerd, maar bracht dat ook niet helemaal wat je voor ogen had.

Hoe dat komt? Mensen – en zeker de jongere doelgroep – zoeken niet meer naar een perfect plaatje. Ze willen zien hoe ’t er echt aan toe gaat.

Precies dat doe je met vacaturevlogs.

Het echte plaatje laten zien. Lekker laagdrempelig, persoonlijk en toegankelijk.

Gewoon, zoals het er in de pauze of tijdens het teamuitje aan toe gaat 😉.

Aanwas, aanwas en nog eens aanwas

Voor je het weet, weet de HR-afdeling dadelijk niet meer waar ze de tijd vandaan halen om ál die aanmeldingen op te volgen.

Oké. Dat is misschien een beetje overdreven in een markt met arbeidskrapte, maar met vacaturevlogs krijg je nu eenmaal meer aanmeldingen van (passende) nieuwe collega’s.

En met een beetje geluk, heb je het dadelijk zelfs voor het kiezen. Geen halsoverkop beslissingen voor een matige kandidaat, omdat het zo hard nodig is.

Gewoon leuke kandidaten die een goed gevoel hebben bij je bedrijf, omdat je het échte beeld laat zien en lekker toegankelijk overkomt.

Het allermooiste? Ik neem het allemaal uit handen. Van het schrijven van het script tot opname en montage. Mijn gezicht staat op de video en ik leid eventuele medewerkers die meedoen door de video heen. Zo komt het niet gespeeld én toch professioneel over.

“Sabien is een enthousiaste en professionele vlogger en denkt in mogelijkheden. Ik ben erg tevreden over het resultaat!”

Harold Ottens

Contentmarketeer

“Via Start-Up Nijmegen ben ik in contact gekomen met Sabien Kuster van Qster Productions. Omdat we vanuit ROC Nijmegen graag samenwerken met jonge startende ondernemers heeft Sabien een indrukwekkende zakelijke vlog gemaakt over het eenjarig bestaan van @MovetoMatch. Samenwerking was top! Kwaliteit was top! Dank Sabien en veel succes met de vervolgstappen!”

Anja Hagenaars

Directeur Hospitality – Veiligheid – VAVO – Zakelijke Dienstverlening en Leven Lang Ontwikkelen bij ROC Nijmegen

“Een kijk in ons bedrijf is zeker gelukt met de vlogs die Sabien voor ons heeft gerealiseerd. Ze duikt in de materie en combineert dat met haar creativiteit. Wij krijgen veel positieve reacties van onze klanten en de vlogs worden online goed bekeken. Wij zijn er blij met deze samenwerking!”

Han Schel

Directeur/eigenaar

“Maar is het niet raar dat jouw gezicht op de video staat, terwijl je niet bij ons werkt?”

Dat is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk weet niemand dat ik niet écht binnen jullie bedrijf werk. En als dat wel zo is, dan komt het juist betrouwbaar over dat iemand van buitenaf laat zien hoe de dagelijkse gang van zaken gaat.

Bovendien voelt niet iedere medewerker zich comfortabel bij het maken van vlogs én kost het bedenken, opnemen en monteren van een – goede – bedrijfsvlog tijd.

Dat betekent overigens niet dat onze samenwerking helemaal geen tijd kost. Het vraagt wel íets van je natuurlijk. 

Maar wachten op nieuwe medewerkers, zonder enige aanwas en werk dat zich opstapelt, is veel tijdrovender.

Ik zorg in ieder geval dat je er zo min mogelijk werk aan hebt.

Aftermovie Nijmegen

Je bedrijf in joggingspak

Nee, niet echt hè. 

Wees gerust: er staat niemand in joggingspak op video en we poetsen die koffievlek nog even van het bureau voordat we beginnen hoor.

Maar verder laten we zo veel mogelijk ‘t echie zien.

En dat kan op allerlei manieren: een dag met een medewerker op pad, een rondleiding op kantoor of een aantal van je collega’s die wat vragen beantwoorden over jullie bedrijf. Het is maar net wat bij je past.

Inmiddels zijn er verschillende bedrijven die deze manier van bedrijfsvideo’s inzetten en daar maar wát blij mee zijn:

Dit is hoe we te werk gaan:

🎬 De Eerste Take

Ook wel: een kennismakingsgesprek. In een call van 45 minuten bespreken we waar je tegenaan loopt en kijk ik of ik de juiste persoon ben om je verder te helpen.

🧠 Brainstorm- en strategiesessie

Overtuigd dat we een goede match zijn? Dan gaan samen aan de slag. In een eerste sessie brainstormen we over de verschillende ideeën en kijken we welke strategie het beste bij je past.

📓Ontwikkeling script en videostrategie

Na de sessie begin ik als de wiedeweerga met het uittikken van het script voor de video(‘s). Dat script komt natuurlijk jouw kant op ter goedkeuring. Is het script helemaal naar wens? Dan kan het echte werk beginnen.

📽 Vloggen, vloggen en nog eens vloggen

Ik kom op de afgesproken locatie en we schieten alles wat nodig is voor de video. Je kunt mij lekker m’n gang laten gaan, zonder dat je naar me hoeft om te kijken. 

💻 Montage

Nadat ik alle shots heb, ga ik – wederom als de wiedeweerga – aan de slag om alles te structureren. De video-editor waar ik mee samenwerk, kiest de allerbeste shots uit en monteert deze op zo’n manier dat het verhaal dat je wilt overbrengen ook echt overkomt. Het resultaat? Een mega toffe bedrijfsvlog. 

Ik zeg altijd: de eerste versie is voor mij de definitieve versie. Niet omdat je geen feedback mag geven, wel omdat ik de eerste versie al zo perfect mogelijk oplever.

💬 Feedbackronde

Jij laat de video lekker rondgaan bij je leidinggevende, je collega’s, je partner en misschien wel je buurvrouw. Je verzamelt alle feedback, die ik vervolgens verwerk.

En ik kan je verklappen: dit gaat vaak over minuscule details.

Oplevering 

Na het verwerken van de feedback is de video helemaal compleet om online te zetten. Laat de aanmeldingen maar komen!

Bedrijfsvideo Nijmegen

En je krijgt nog meer. Veel meer.

Videobewerking

De video-editor waar ik mee samenwerk, kiest de allerbeste shots uit en monteert deze op zo’n manier dat het verhaal dat je wilt overbrengen ook echt overkomt.

Graphics in je huisstijl

Wanneer je de video online zet, is het wel zo handig dat jullie huisstijl goed zichtbaar is. Dus natuurlijk worden logo, lettertypes en kleuren van je huisstijl doorgevoerd in de video.

Vol vertrouwen uitbesteden

Ik weet inmiddels wat ik doe en weet zeker dat je (bijna) geen omkijken naar me hebt. 

Het enige wat ik van je vraag is je input tijdens de brainstorm- en strategiesessie, zodat we alles vanaf het begin goed afkaderen. 

Zorgt ervoor dat je daarna zo min mogelijk tijd kwijt bent met de feedback.

Passende muziek

Je bedrijfsvlog wordt ondersteund met passende (achtergrond)muziek, zodat de video lekker om naar te kijken én luisteren is.

Correctieronde

Je hebt recht op één correctieronde. En in 9 van de 10 gevallen zijn dit dus minuscule aanpassingen. Komt omdat we alles in het voortraject zo goed afdekken.

Nooit te laat

Niet op locatie én niet met het behalen van de afgesproken deadlines. Zit er vanuit mijn achtergrond in de rechten in denk ik. Juristen komen hun afspraken na. Altijd.

Dat doe ik overigens niet voor iedereen

Mocht je namelijk nog steeds overtuigd zijn van gelikte video’s als inzet voor vacatures, dan zijn we niet de juiste match.

Dit is wél voor jou als je:
  • Écht wilt laten zien hoe het er bij jullie aan toe gaat, zonder poespas of gelikte beelden
  • Vertrouwt op expertise en iemand de vrijheid durft te geven om creatief te zijn en het beste resultaat neer te zetten
  • Af wilt van saaie vacatures en wilt laten zien hoe ’t er echt aan toe gaat bij jullie
  • Snapt dat een goede video een investering is die zichzelf terugverdient met de juiste kandidaten
Dit is niet voor jou als je:
  • Bang bent om het échte plaatje van je bedrijf te laten zien
  • Vooral op zoek bent naar de goedkoopste optie (dan kijk even verder)
  • Alles tot in de puntjes wilt controleren en geen ruimte laat voor creativiteit
  • Liever vast blijft houden aan gelikte beelden die niet laten zien hoe ’t echt is

Pas je ertussen? Mooi. Dan ben je nog maar een tikje verwijderd van ‘t volgende: 

Beelden die ´t echie laten zien, waardoor je lekker toegankelijk overkomt op potentiële medewerkers.

Professionele, maar toch laagdrempelige video´s: betrouwbaar en allesbehalve stijf.

Nieuwe, passende medewerkers die zich melden, waardoor die openstaande vacatures eindelijk worden ingevuld.

Een frisse, vrolijke wind door je bedrijf, die vloggen zo leuk maakt, dat je collega’s de volgende keer smeken om een shot van hun in de video. Echt waar hoor ;).

En dat met minimale tijdsinvestering. Ik weet wat ik doe en zorg dat jij en je collega’s hier zo min mogelijk werk aan hebben.

“Sabien is een enthousiaste en professionele vlogger en denkt in mogelijkheden. Ik ben erg tevreden over het resultaat!”

Harold Ottens

Contentmarketeer

“Sabien Kuster van Qster Productions heeft twee superleuke vlogs voor ons kantoor gemaakt. Goed geluid, mooi gefilmd, fijn gemonteerd. Thanks Sabien!”

Joost Duin

Directeur/eigenaar

“Wij hebben met Sabien een hele fijne samenwerking ervaren. Ze heeft zich voor de tijd goed ingelezen in het bedrijf waardoor het concept aansloot aan onze wensen. Ze neemt de medewerkers mee in haar enthousiasme en stelt ze op hun gemak voor de camera. Wij zijn erg blij met het eind resultaat.”

Review

Tristan Schel

Directeur/eigenaar

Plan. Die. Eerste. Take.

Tijdens een gesprek van 45 minuten maken we kennis, kijken we waar je tegenaan loopt én of we de juiste match zijn.

Dat inplannen maak ik ook nog rete-makkelijk voor je: