Laatst bijgewerkt op 11 maart 2025

Wat is een bedrijfsvlog? En waarom vloggen als bedrijf?

Je hoort waarschijnlijk steeds vaker dat bedrijven vloggen (lees “v(ideo)-(b)loggen). Video’s zijn niet meer weg te denken uit elke socialmediastrategie anno nu, maar hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

workshop vloggen

Vloggen als bedrijf: wat is het?

Een vlog is een v(ideo)(b)log, een blog in videovorm. De meeste mensen kennen vloggen van influencers die een kijkje achter de schermen in hun dagelijks leven laten zien. Tegenwoordig is ook het bedrijfsleven aan het vloggen geslagen, vandaar de term ‘bedrijfsvloggen’ of ‘zakelijk vloggen’. Een bedrijfsvlog is eigenlijk een bedrijfsvideo, maar dan op een vloggende manier. Je kan hiermee dus een écht kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf laten zien.

Ga eens in de schoenen van jouw collega, (potentiële)klant of (potentiële)medewerker staan. Wat wil diegene zien van jouw bedrijf? Hoe het er écht aan toe gaat natuurlijk. Niet het perfecte plaatje, maar het échte plaatje. Blijf dichtbij de persoonlijkheid van jouw bedrijf, want dat maakt jouw bedrijf uniek.

Waarom vloggen als bedrijf?

Door bedrijfsvlogs in te zetten in je socialmediastrategie laat je de persoonlijkheid van jouw bedrijf zien aan jouw doelgroep. Hierdoor leert je doelgroep je beter kennen en creëer je meer verbinding met jouw doelgroep. Je wekt op deze manier ook vertrouwen op bij je doelgroep door een écht kijkje achter de schermen te laten zien. Het voelt voor degene die naar de vlog kijkt als een laagdrempelige manier van kennis maken met jouw bedrijf.

Naast verbinding en vertrouwen creëren, kijken mensen tegenwoordig liever naar een korte video dan dat zij een lap tekst lezen. Mensen zijn visueel ingesteld. Je hersenen verwerken nou eenmaal beeld en geluid makkelijker dan enkel tekst.

Verder is videocontent de meest gedeelde vorm van content. Het genereert aanzienlijk meer betrokkenheid en bereik op sociale mediaplatformen dan tekst en afbeeldingen.

Bedrijfsvlogs zorgen er dus voor dat je zichtbaar bent bij je doelgroep én betrokkenheid met je doelgroep vergroot.

Hoe zet ik bedrijfsvlogs in?

Wil je de betrokkenheid tussen collega’s binnen het bedrijf vergroten? Dan kun je vlogs inzetten voor de interne communicatie.

Vind jij het lastig om aan nieuwe medewerkers te komen, zet de vlogs dan in als onderdeel van je recruitmentstrategie. Door het inzetten van ‘vacaturevlogs’ krijgt een potentiële medewerker een goed en écht beeld van zijn/haar toekomstige werkplek. 

Om vertrouwen te winnen bij potentiële klanten kun je vlogs inzetten door klantreviews op te nemen, ook wel een testimonial video. Wat wekt nou meer vertrouwen op dan iemand die over jouw product, dienst en/of bedrijf praat én in beeld te zien is? Zo kun je ook snel genoeg zien of iemand het ook echt meent.

Organiseer jij een congres, symposium of een ander zakelijk event? Dan is een eventvlog / aftermovie waardevol om te laten maken. Een vlog op een zakelijk event is (een aftermovie, maar dan op een vloggende manier) een combinatie van interviews en sfeerbeelden. Zo krijg je (ook inhoudelijk) een goed beeld waar het event over gaat.

Je kan vlogs ook inzetten om kennis te delen met jouw doelgroep. Als jij regelmatig kennisvlogs opneemt, zorgt dit ervoor dat jij wordt gezien als een expert op dat gebied.

Wil jij het vloggen voor jouw bedrijf uit handen geven of zelf aan de slag gaan met bedrijfsvloggen?

Wil jij een bedrijfsvlog laten maken door een professioneel vlogbedrijf? Of wil jij zelf aan de slag met vloggen voor jouw bedrijf, maar weet jij niet waar je moet beginnen of vind jij het misschien (nog) spannend om voor de camera te staan? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Contact opnemen

Heb jij een vraag of wil jij je direct aanmelden voor onze 1-op-1 vlogworkshop?