Laatst bijgewerkt op 11 september 2025
Hoe val je nou op tussen 648493774 vacatures?
Het mag nu weleens voorbij zijn met de vacatures die op je website staan te koekeloeren, zonder dat daar reactie op komt. Of je Indeed Account dat steeds ‘geen nieuwe aanmeldingen’ weergeeft. Want voor je het weet staan die potentiële medewerkers zo – pof – bij de buren op de stoep. Of nog erger: bij je concurrent. Hoe we dat oplossen? Gewoon. Door ‘t net wat anders dan anderen aan te pakken én ‘t echie te laten zien. Maak het niet mooier dan het is, want voor je het weet gaat je nieuwe collega weer lopen.

Het enige wat je hoort zijn krekels
Er zijn tig vacatures die ellenlang openstaan en waar weinig tot geen reactie op komt. Daarmee wordt de sfeer binnen het bedrijf ook niet bepaald gezellig, toch?
Ik bedoel: die handjes zijn niet voor niets nodig. Zolang vacatures niet worden ingevuld, neemt de werkdruk van collega’s toe. En als je niet uitkijkt, beginnen er dadelijk ook nog mensen te lopen.
Wat leidt tot nog meer vacatures, waar geen reactie op komt, met een nog hogere werkdruk tot gevolg. Het riedeltje daarna kun je zelf vast invullen.
Of ik een nachtmerrie scenario schets? Misschien. Maar feit blijft dat je nieuwe (jongere) medewerkers wilt aantrekken.
Het is ook niet dat helemaal niks, noppes, nada, niemand zich meldt. Zo eens per twee weken komt er iemand langs voor een bak koffie, maar dat blijkt vaak niet de juiste match. Óf diegene had toch een ander beeld bij het bedrijf.
De 100 dingen die je geprobeerd hebt met campagnes, beloningen voor collega’s, betere teksten of andere foto’s lijken niet te werken. Misschien heb je zelfs al een keer iets met video geprobeerd, maar bracht dat ook niet helemaal wat je voor ogen had.
Hoe dat komt? Mensen – en zeker de jongere doelgroep – zoeken niet meer naar een perfect plaatje. Ze willen zien hoe ’t er echt aan toe gaat.
Precies dat doe je met vacaturevlogs.
Het echte plaatje laten zien. Lekker laagdrempelig, persoonlijk en toegankelijk. Gewoon, zoals het er in de pauze of tijdens het teamuitje aan toe gaat 😉.

Aanwas, aanwas en nog eens aanwas
Voor je het weet, weet de HR-afdeling dadelijk niet meer waar ze de tijd vandaan halen om ál die aanmeldingen op te volgen. Oké. Dat is misschien een beetje overdreven in een markt met arbeidskrapte, maar met vacaturevlogs krijg je nu eenmaal meer aanmeldingen van (passende) nieuwe collega’s.
En met een beetje geluk, heb je het dadelijk zelfs voor het kiezen. Geen halsoverkop beslissingen voor een matige kandidaat, omdat het zo hard nodig is. Gewoon leuke kandidaten die een goed gevoel hebben bij je bedrijf, omdat je het échte beeld laat zien en lekker toegankelijk overkomt.
Een goede vacaturevlog trekt niet alleen passende sollicitanten aan, maar bespaart ook tijd
Je hebt een uitgebreide vacaturetekst online gezet. Er komt iemand langs voor een eerste sollicitatiegesprek. Na een halfuur hebben jullie eigenlijk allebei het idee dat jullie, de sollicitant en het bedrijf, geen match zijn. Zonde van allebei jullie tijd.
Maar, waar ging het mis? Waarom dacht de sollicitant in eerste instantie wel dat deze functie in dit bedrijf bij haar zou passen? De sollicitant had in ieder geval een verkeerd beeld bij het bedrijf en/of de functie.
Heb jij wel laten zien wie jullie écht zijn? Hoe de sfeer in jullie bedrijf écht is? Wat de functie écht inhoudt? Maar, hoe kan je dat nou online goed overbrengen? Nou, 3x raden. Met vacaturevlogs natuurlijk. Gewoon door het echie te laten zien. Maak het niet mooier dan het is, want dat is alleen maar zonde van iedereens tijd.

Wil jij het vloggen voor jouw bedrijf uit handen geven?
Wil jij een bedrijfsvlog laten maken door een professioneel vlog bedrijf, neem dan contact op voor de mogelijkheden.